Örtünmenin Sınırı

?ui=2&view=att&th=12640d8fbf0cb35b&attid=0.1&disp=attd&realattid=ii_12640d8fbf0cb35b&zw

 Örtünmenin amacı bakılması haram olan yerleri kapatmaktır. Bu yerler kadınlarda el ve yüz dışında bütün bedenidir. Zor durumda ayaklar için de ruhsat vardır. Kadın namazda veya yabancı erkeklerin yanında eli ve yüzü hariç bütün bedenini örtmelidir. Örtü altından sarkan saçların da örtülmesi gerekir.
 Başın yüz kısmı hariç, diğer bütün yerleri örtülmelidir. İç elbise üzerine giyilen dış örtü ayak topuklarına kadar inmelidir. Kollar da el bileklerine kadar kapalı olmalıdır.
 Temizlik, ekmek pişirme, bağ bostanda çalışma gibi sürekli iş halinde olan kadınların gerekirse kollarını dirseklerine kadar açık tutabileceğini söyleyen âlimler vardır.367
 El ve yüzün namazda ve namaz dışında örtülmesi gerekmez. Ayaklar için de ruhsat vardır. fakat zaruret yoksa örtülmesi daha güzeldir. Ayakların açık kalması hacetten kaynaklanınca, bir günah olmaz. Devamlı yol yürüyenler, ayaklarını kullanarak iş yapanlar ve ayakkabı veya çorap bulmakta zorlanan fakirler bu fetva ile amel edebilirler.
 Nitekim, ''Kadınlar süslerini (yabancı erkeklere) açmasınlar''369 âyetinde ''kendiliğinden görünen yerler müstesnadır'' ifadesiyle bedenden bazı yerlerin açık kalabileceğine işaret edilmiştir.
 Âyetlerdeki emre bakılınca örtünmede kadın için iki parçalı bir giysi şekli ortaya çıkar. Birincisi saç, boyun ve göğüsleri örten ve omuzlara doğru yakaların üstüne salınan baş örtüsü; ikincisi ise dış giysidir.
 Dış giysi de iki şekilde olabilir:
 1. Baş örtüsünün üstünden, bedeni aşağıya kadar örten büyük parça giysi.
 2. Baş örtüsünün altında boyundan aşağı topuklara kadar örten dış giysi.370
 Örtünmenin gayesi, avret yerlerini örterek kendini ve karşıdakini haramdan korumaktır. Bunun için önemli olan giyilen elbiselerin parçası değil, özelliğidir. 

 367-Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye, 5/329.
 368-Kâsânî, Bedâi, 6/492 (Beyrut 1997); Heyet, el-Fetâva'l-Hindiyye, 5/329.
 369-Nûr 24/31.
 370-bk. Kurtubî, el-Câmi li-Ahkâmi'l-Kur'ân, 14/156; Elmalılı, Hak Dini, 6/337.


Hiç yorum yok: