Rabbimiz yazmadıkça


Sual: Bir beyitte şöyle deniyor:

İnsana bela gelmez, Rabbimiz yazmadıkça,

Rabbimiz bela yazmaz, insanlar azmadıkça.

Bu ifadeler, Ehl-i sünnete aykırı değil midir? Bu, cebriye fırkasının itikadı değil mi?

CEVAP

Hayır, bu iki mısra, hem cebriye, hem de mutezile fırkasına cevaptır. Mutezile, (Kaderini herkes kendi belirler) diyor. Birinci mısra buna cevap olarak, (Takdirde olmazsa insan bir şey yapamaz) deniyor. Cebriye ise, (Her şeyi bize zorla yaptıran Allah'tır) diyor. İkinci mısrada da, (Allah’ın takdiri insanların amellerine göredir) deniyor. İki satırla, iki fırkaya da cevap verilmiştir.

Pis yemeği yemek

Sual: İki Müslümandan biri bir yemeğe pis, diğeri temizdir dese, o yemek yenir mi?

CEVAP

Temiz diyene itibar edilir. (İbni Abidin)

Temiz kabul edilir

Sual: Döven hayvanı, buğdayın bir yerine idrarını yapsa, bu kısım tam bilinemeyip tahmin edilen yeri yıkamakla, bu buğday temiz kabul edilir mi?

CEVAP

Evet. (Hadika)

Domuz eti kesilen bıçak

Sual: Domuz eti kesilen bıçakla koyun eti kesiliyor. Böyle eti yemek caiz midir?

CEVAP

Bıçağı yıkadıktan sonra, koyun etini kesmelidir. Domuz eti kesilen bıçakla kesilen koyun etini, yıkadıktan sonra yemelidir.

Etlerin üstündeki kan

Sual: Kasabın kestiği etlerden üzerine sıçrayanlar necis midir? Etlerin üzerinde kan olduğu halde, kıyma yapmak caiz midir?

CEVAP

Dalak, ciğer ve etlerin üzerinde bulunup akmayan kanlar temizdir. Kesilmiş bir hayvanın etindeki kanlar temizdir. Etleri keserken üstümüze sıçrayanlar necistir. Sıçramayıp et üzerinde kalanlar temiz olduğu için, böyle etleri kıyma yapmakta mahzur yoktur.

Yemine inanmamak

Sual: Salih bir Müslümanın yeminine inanmamak haram mıdır?

CEVAP

Evet, haramdır. Yalan yere yemin ediyorsun demektir ki, suizan olur, günah olur.

Hiç yorum yok: