Kur’an-ı kerime saygı

  


Sual: Kur’an-ı kerimi, İslam yazısından başka yazılar arasına koymanın caiz olmadığını biliyoruz. Acaba Kur’an-ı kerimle birkaç dilde tefsir ve meallerini, videolarını, seslerini ve yazılarını bilgisayarda diğer yazıların, resimlerin, videoların arasında aynı harddisk’te bulundurmak caiz midir?
CEVAP
Caiz değildir. Kur’an-ı kerim ile çeşitli dillerdeki, tefsirine ve meallerine saygı göstermek gerekir. Böyle bilgiler, CD’de, DVD’de, harici harddisk’te veya flash bellek’te muhafaza edilmeli ve ihtiyaç halinde buradan kullanılmalıdır. S. Ebediyye’de deniyor ki:
Teyp bandına ve gramofon plâğına Kur’an-ı kerim almak, kâğıt üzerine yazmak gibidir. Teyp ve gramofon, müzik, şarkı, keyfe, oyun ve eğlence için kullanılıyorsa da, kâğıt da, açık resim, eğlence ve fuhuş dergileri olmaktadır. Kur’an-ı kerim kâğıda yazılınca Mushaf olur. Mushaf, Kur’an-ı kerimin okunmasına ve öğrenmesine ve ezberlenmesine sebep ve vasıta olduğu için kıymetlidir. Mushaf yazmak ve hediye etmek, bunun için, çok sevabdır. Bant ve plak da, Kur’an-ı kerimin benzerini işiterek öğrenilmesine ve ezberlenmesine vasıta olmaktadır. Kur’an-ı kerimi, bu niyetle, teyp, plâk üzerine almak caiz olur. Bunlara da, Mushaf-ı şerife olduğu gibi hürmet etmek, bunlara başka şeyler doldurmamak, yükseğe koymak, üzerlerine bir şey koymamak, abdestsiz tutmamak, kâfirlere, fâsıklara vermemek, başka şeyler bulunan bantlar ve plâklar arasına koymamak, fısk, oyun, eğlence yerlerinde çalmamak lâzımdır. Kur’an-ı kerim dinlemek için kullanılan gramofon ve teyp hiçbir zaman fısk meclislerine götürülmemeli, bunlarda hiçbir zaman, haram olan çirkin şeyler çalınmamalı. Çalgı çalmakta kullanılan bir gramofonun ve teybin Kur’an-ı kerim dinlemek için de kullanılması, şarkı, gazel okuyan fâsık bir hafızın okuduğu Kur’an-ı kerimi dinlemeye benzer ki, caiz değildir. Kısacası, Kur’an-ı kerim bulunan bantlar ve plâklar Mushaf-ı şerif gibi kıymetlidirler. Bunlara da saygısızlık yapmak, küfre sebep olur. Şu kadar var ki, bunlardan Kur’an-ı kerimi dinlemek, hâfız dinlemek olmaz. Tam benzerini dinlemek olur. Kur’an-ı kerimi dinlemek sevabı hâsıl olmaz; çünkü Kur’an-ı kerimi tilâvet etmek, yani okumak demek, şuurlu bir kimsenin, Kur’an-ı kerim okuduğunu bilen insanın okuması demek olduğu Redd-ül-muhtar’da yazılıdır; fakat benzerini de saygıyla dinlemek farzdır. Küçük çocuğun şuursuz olarak okuduğunu dinlemenin de lâzım olduğu yine Redd-ül-muhtar’da yazılıdır. Radyoda İslâmiyet’in yasak ettiği şeyler dinlenmez, hep faydalı ve sevab şeyler dinlenirse, bunlar arasında okunan Kur’an-ı kerimi ve evde teypte, müslümana yakışan şeylerin, nasihatlerin, derslerin arasında okunan Kur’an-ı kerimi, öğrenmek için dinlemek caiz olur; fakat bunun, Kur’an-ı kerimin aslını dinlemek olmadığı, Elmalılı Hamdi efendi tefsirinde yazılıdır. (c.3, s.2361)

Hiç yorum yok: