Sual: Fâsık olmak ne demektir? Fâsık kimse imam olur mu? CEVAP Fâsık kimsenin imam olması tahrimen mekruhtur. Maliki’de hiç sahih değildir. (Halebi-yi Kebir) Fâsık, hangi günah olursa olsun, açıktan günah işleyen kimsedir. Mesela bu günahlardan birini açıktan yapan fâsık olur: 1- Alkollü içki içen, 2- Altın yüzük takan, [Erkek için] 3- Avret yerini açan veya başkasının avret yerine bakan, [Erkeğin avret yeri göbekle diz arası, kadının yabancı erkekler için avret yeri el ve yüz hariç her yeridir.] 4- Büyü yapan ve yaptıran, 5- Çalgı çalan ve çalgı dinleyen, 6- Çayına bile olsa kâğıt, tavla, domino vesaire oynayan, 7- Faiz alıp veren, 8- Falcılık yapan, 9- Farz namazı, özürsüz kazaya bırakan, 10- Gıybet eden, 11- İpek giyinen [erkek], 12- İsraf eden, 13- Karısı veya kızı açık gezen, 14- Kibirlenen, 15- Kur’an-ı kerimi parayla okuyan, 16- Kur’an-ı kerimi teganni ederek okuyan, 17- Mazeretsiz oruç tutmayan, 18- Beş vakit namaz kılmayan, 19- Rüşvet alan, 20- Sakalı bir tutamdan kısa yaparak sünneti değiştiren, 21- Söz taşıyan, 22- Uyuşturucu kullanan, 23- Yalan söyleyen, 24- Zekât veya uşur vermeyen, 25- Zina eden. Bid’at ehlinin arkasında namaz kılmak Sual: Bid’at ehlinin arkasında namaz kılınabilir mi? CEVAP Bid’atlerin çıktığı zamandaki bid’at ehlinin bir kısmı küfre düşmemişlerdi. Küfre düşmeyenler için kitaplarda şöyle bildirilmiştir: Bid’ati küfre varırsa ona uyanın namazı sahih olmaz. Küfre sebep olmazsa, sahih; fakat mekruh olur. (Hulasa) Fâsıkla bidat ehlinin, âlim olsalar da, imam olmaları mekruhtur. Bunları imam yapmak günah olur. (Nur-ul-izah, Redd-ül-muhtar) Fakat şimdiki bid’at ehli kimse, biraz Mutezile, biraz Vehhabi, biraz Rafızî itikadına sahiptir. Doğru itikadı yoktur. Böyle bid’at ehlinin arkasında namaz kılınmaz. Hatta onlarla birlikte bile namaz kılınmaz. Bir hadis-i şerif meali şöyledir: (Bid’at ehlinin cenazesine gitmeyin, onlarla birlikte namaz kılmayın!) [İbni Hibban] Ayın başı ve sonu Sual: (Receb-i şerifin bir gün başında, bir gün ortasında ve bir gün de sonunda oruç tutana, Recebin hepsini tutmuş gibi sevap verilir) buyuruluyor. Başı, 1, ortası 15, sonu da 30 mu oluyor? CEVAP
Hayır. Başında demek, ayın ilk günleri demektir. Ortası, ortadaki günlere yakın olan demektir. Sonu da, ayın son günlerinde demektir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder